FOREDRAG & UNDERVISNING - Kierkegaard i grundskolen
Hvad kan vi lære om digital dannelse af liljen på marken?
Det er let at blive ramt af sammenligningens bekymring, og derfor underviser jeg eleverne i det, Søren Kierkegaard definerer som sammenligningens uro og misundelsen, som han kalder for skjult beundring.
Lille Instagram på skærmen der, hvem er skønnest i landet her?
Kierkegaard er i øjenhøjde med de unge og skriver til de unge, fordi han om nogen ved, hvordan det er at føle sig anderledes og kæmpe med selvtilliden. I sine historier om liljen på marken og fuglen under himlen rammer han ned i en tid, hvor eksistentielle spørgsmål, digital dannelse og de unges forhold til de sociale medier er på skemaet.
Fra Kierkegaard til influencer
Hvad betyder det for liljen, når den stræber efter at blive ligesom kejserkronen? Vi ser på, hvilke konsekvenser det får, når man bliver påvirket af, hvad andre gør, og det leder hen til em diskussion om, hvordan man let kan blive fristet til at sammenligne sig med andre, når man poster noget på de sociale medier som Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat.
GÆSTEUNDERVISNING
Skal Kierkegaards historie om liljen lære din klasse eller dit hold konfirmander om digital dannelse?
- Med fokus på om liljen på marken personlighedstyperne; spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse, som vi møder i Kierkegaards eksistensfilosofi, finder de unge i fællesskab svarene på følgende spørgsmål:
– Hvorfor kan sammenligning og misundelse fører til mobning på de sociale medier?
– Skal jeg være medløber eller stå op for den gode tone på nettet?
– Hvordan passer jeg bedst på mig selv og de andre på de sociale medier?
- Kierkegaards fortællinger, bibelske historier og sociale medier danner rammen for diskussioner om identitet.
- Undervisningen har fokus på relevante opgaver og diskussioner om identitetsdannelse, venskab, ansvaret for egne valg og digital dannelse.
Det er muligt at booke både foredrag og gæsteundervisning om Kierkegaard og litterær iscenesættelse i en moderne og digital verden.
FORLØB
UNDERVISNING
#BASIc
Hvordan Kierkegaard kan bidrage til den digitale dannelse og inspirere os til at tage ansvar for det, vi skriver til hinanden på nettet?
- Vi ser på, hvordan Kierkegaard bruger dagbogs- og brevformen til at iscenesætte sine fortællere. Vi undersøger, hvordan de sociale medier er bygget op efter de egenskaber, vi kender fra dagbogs- og brevromanerne og kigger nærmere på SMS-noveller og Twitter-romanen.
WORKSHOP
#POPULAR
mit liv med kierkegaard
MÅLGRUPPE
aftenskoler, foreninger, menighedsråd, højskoler
FORM
FOREDRAG
TEMAER
Mit liv med Kierkegaard
Kierkegaards eksistensfilosofi
Vi er alle forfattere
Dine valg skriver din historie
FORM
UNDERVISNING
Temaer
skriveprocessens faser
Sociale medier som litterære genrer
Plotværksted
Leg med genrer
konstruktiv feedback
Skriveøvelser og skriveredskaber
tekstproduktion
Sprogbevidsthed
KLIK her
Kierkegaard Grundskolen
MÅLGRUPPE
7.–10.KLASSE, FORÆLDRE, PRÆSTER OG LÆRERE
FORM
FOREDRAG OG UNDERVISNING
TEMAER
DIGITAL DANNELSE
KIERKEGAARDS HISTORIER
BIBELSKE FORTÆLLINGER
SOCIALE MEDIER
IDENTITET
MOBNING
KLIK HER
FORM
UNDERVISNING ELLER Foredrag
Temaer
digital dannelse
Kierkegaards historier
Bibelske fortællinger
Sociale medier
Identitet
Mobning
Kierkegaard Gymnasium
FORM
UNDERVISNING ELLER FOREDRAG
Temaer
digital dannelse
INTRO TIL LITTERÆR ISCENESÆTTELSE
Kierkegaard i en moderne kontekst
uddrag fra enten-eller
KIERKEGAARDS ARKETYPER
Fra Dagbogsgenren til Twitter
Fra Brevromanen til tekstbeskeder
MÅLGRUPPE
UNGDOMSUDDANNELSERNE
FORM
FOREDRAG OG UNDERVISNING
TEMAER
DIGITAL DANNELSE
LITTERÆR ISCENESÆTTELSE
UDDRAG FRA ENTEN-ELLER
KIERKEGAARDS ARKETYPER
SOCIALE MEDIER
FRA DAGBOGSROMANEN TIL TWITTER
FRA BREVROMANEN TIL CHATS
KLIK HER
Dette har en flok konfirmander lært af liljen
Man skal ikke være ond på internettet, fordi det er dårlig stil at svine en anden til.
Man skal ikke sammenligne sig med andre, fordi man er god nok, som man er.
Man skal ikke mobbe på de sociale medier, fordi man ikke skal gøre en andens liv svært.
Konfirmander, 2019